نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

برگی از تاریخ

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ب.ظ

متن زیر از مقدمه کتابهایی که چند سال پیش به عنوان محتوای تکمیلی درس کامپیوتر سمپاد توسط من و چند نفر دیگر از دبیران قدیمی گروه کامپیوتر مدرسه از جمله جناب آقای نبی زاده نوشته شد، انتخاب شده است. خواندن آن حتی الان که از زبان قدیمی و ساده بیسیک به زبان محبوب پایتون مهاجرت کرده ایم خالی از لطف نیست.

سخنی با دانش‌آموز

همیشه به یاد داشته باشید که یادگیری علوم رایانه، مانند یادگیری فنون شنا است. آیا شما تا به حال سراغ دارید، که کسی بدون تمرین در استخر و تنها با خرید یک کتاب آموزش شنا، توانسته باشد شناگر ماهری شود ؟!

به همین خاطر، خیلی جدی به شما توصیه می­ کنیم که صرفا به حل مثال­ها و تمرین­ها بر روی کاغذ، اکتفا نکنید و حتما برنامه­ های خود را بر روی رایانه اجرا کنید.

کسب مهارت­ها و شگردهای برنامه­ نویسی، بدون سر و کله زدن با رایانه و گرفتن جواب دلخواه­ تان از رایانه، ممکن نیست. اگر بخواهیم خیلی راحت و بی­ پرده سخن بگوییم، یک برنامه­ نویس خوب دو ویژگی مهم دارد: در درجه اول از هوش و استعداد خوب و در درجه دوم از صبر و تحمل بالایی بهره ­مند است؛ چرا که جواب گرفتن از یک مجری غیر خلاق مانند رایانه، احتیاج به صبر و تحمل قابل توجهی دارد و لذا یادگیری برنامه ­نویسی با عجله و مثلا در ظرف یک هفته و یا چند روز، به طور فشرده و تضمینی!، اصلا عاقلانه و شدنی نیست.

پس از مایی که سالیان سال است این راه را رفته ­ایم، به شما نوگلِ نوپا در این عرصه، چند نصیحت :

  • حتما مثال­ها و تمرین­ها را بر روی رایانه اجرا کنید.
  •   بهترین تمرین­ها، تمرین­هایی هستند که خودتان طرح می ­کنید. سعی کنید به همراه معلم و دوستان خود، تمرین­ها و مسایلجدیدی را برای برنامه ­نویسی پیشنهاد کرده و آن­ها را پای رایانه حل کنید.

برنامه ­نویسی رایانه، درس شیرینی است که به مرور زمان اثرات مثبت خود را بر ذهن، فکر و حتی برنامه­ زندگی شما به جا می­ گذارد. نقش این درس در توسعه خلاقیت­ها و آموزش تفکر منطقی و منظم، امروزه بر همه ثابت شده است.

حتی شما دانش­ آموز عزیز، که نمی ­خواهید در دوره دبیرستان رشته­ ریاضی فیریک را انتخاب کنید، بدان که استفاده شما از برنامه­ نویسی در سایر دروس، کمک شایانی به پیشرفت شما در دروس مورد علاقه تان می‌کند. پس قدر این درس را بیشتر بدانید.

 

 

موفق باشید!

تیم نویسنده­ کتاب

  • آقای جهانگیر

کوییز لایت باتی!

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹ ب.ظ

سلام.

سؤال کوییز الگوریتم کلاس اول دو این بود: این مرحله‌ی لایت بات رو با کمترین تعداد دستور حل کنید.

کوییز لایت بات اول دو

و کسی که با کمتر از 20 دستور این کار را انجام می‌داد نمره‌ی این کوییز و دو کوییز بعدی‌اش کامل می‌شد. هنوز برگه‌ها را صحیح نکردم ولی بعیده کسی با کمتر از 20 دستور نوشته باشه. ببینم شماها میتونید؟ (راه حل رو تو قسمت نظرات بفرستید.)

با تشکر از آقای محمدی.

  • آقای صالحه

معرفی سایت CodeForces

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ب.ظ

شاید دوست داشته باشید هر چند وقت یه بار با چند تا برنامه نویس خفن مسابقه بدید، و ببینید در مقابل اونها چند مرده حلاجید، یا چند تا سوال جدید را حل کنید و یه سیستم بطور خودکار بگه برنامتون درسته، یا اگه غلطه برای چه تست های خاصی غلطه و شاید دوست داشته باشید با دوستاتون کل بندازید و یه مسابقه ی باحال (با سوالایی خیلی سخت تر از سوالایی که توی مدرسه بهتون می دهند) بدید و ببینید کی خفن تره!

هر کدوم از این هایی را که گفته شد، براتون جذاب و جالبه پیشنهاد می کنم ادامه ی مطلب را بخونید!

  • مهدی امیری

دریافت بازی Light bot

پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ق.ظ

با سلام.

برای دریافت بازی Light bot می‌توانید به ادامه مطلب بروید.

Light Bot

  • آقای محمدی
  • سپهر بازیار