نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

بازی کنید، برنامه نویسی یاد بگیرید

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۳۰ ب.ظ

قبلا سایت Codefights را به عنوان یک سایت بازی محور برنامه نویسی معرفی کرده بودیم. استقبالی که از آن سایت شد حداقل در پایه ی دوم بسیار چشمگیر بود. ولی خب آدم از هر چیزی یک زمانی خسته می شود دیگر! پس اگر شما از سبک Codefights خوشتان نیامده و از کسب gem و بالارفتن لول و این ها خوشتان می آید به این بازی یک نگاهی بیاندازید که سبکی شبیه به ClashOfClans دارد تا شما را جذب دنیای کدنویسی بکند....

  • مهدی امیری

Chrome ExtensionAndroid App

امروز نخستین روز تابستان است و بسیاری تصمیم دارند از تابستانی که در پیش رو دارند به نحو احسن استفاده کنند. یکی از این استفاده ها می توانند تمرین برنامه نویسی باشد. یکی از شیوه های همیشگی برای رشد و تعالی برنامه نویسان مسابقه های برنامه نویسی بوده و هستند. اما همیشه اطلاع پیداکردن از زمان مسابقات و آدرس سایت برگزاری یکی از مشکلات برنامه نویسان بوده است. افزونه ی Coder's Calendar که تنها قابل اجرا بر روی دو مرورگر فایرفاکس و کروم و پلتفرم آندروید است می تواند این مشکل را حل کند.

  • مهدی امیری

import در پایتون

پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۵ ق.ظ

توضیحاتی درباره روش ایجاد کتابخانه و استفاده از اون در برنامه‌هاتون

* کتابخونه اصلا چی هست؟
همونایی که import شون می‌کنیم. مثل turtle, random و ... هرکی می‌تونه یه کتابخونه‌ی جدید بسازه و به پایتون اضافه کنه! خیلی از برنامه نویسای حرفه‌ای کتابخونه‌های حرفه‌ای می‌سازن و اونو توی اینترنت می‌گذارن تا بقیه هم بتونن از اونا استفاده کنند.

* کتابخونه به چه دردی می‌خوره؟
فکر کنید turtle.circle وجودد نداشت. چطوری باید دایره می‌کشیدیم؟ هر بار که می‌خواستیم دایره بکشیم، باید این حلقه را می‌نوشتیم:

for i in range (...):
        turtle.forward(...)
        turtle.left(...)

تازه ... ها رو هم هر دفعه باید محاسبه می‌کردیم تا دایره مون اندازه‌ای که می‌خواهیم بشه! ولی یک بار یک نفر اومده و این کارو با محاسباتش برای همیشه برامون انجام داده. و با اسم circle گذاشته توی کتابخونه‌ی turtle.
حالا فکرشو بکنید اگر بقیه کدهایی که تکرار می‌کنیم هم مثل turtle.circle توی یک کتابخونه داشته باشیم.
مثلا یک کتابخونه ریاضی حرفه ای که تابع فاکتوریل و فیبوناچی و ... را داشته باشد. یا یک کتابخونه که input ش طرح و رنگ خاص خودشو داشته باشد و اگر کاربر بجای عدد چیز دیگه ای نوشت، پیغام مناسب بده و دوباره از کاربر عدد بگیره
و کلا هر ایده خلاقانه ای که شما داشته باشید.

* چطوری کتابخونه بسازیم؟
یک فایل پایتون ایجاد می‌کنیم، توش دستوراتمون رو به صورت def می‌نویسیم و می‌گذاریمش توی پوشه‌ی‌ Lib که در محل نصب پایتون قرارا داره. مثلا اگر پایتون در c:\python27 نصب شده، توی اون یک پوشه‌ی ‌Lib هست. کافیه متن زیرو توی اون پوشه به ذخیره کنید. هر اسمی خواستید روی فایل بگذارید ولی اسمشو یادتو بمونه که بعدا کارش داریم. پسوندش هم مثل همه فایل های پایتون باید py باشه. من اسمشو می‌گذارم riazi.py

def factorial(n):
        f = 1
        for i in range(2, n):
                f = f * i
        return f

* چطوری ازش استفاده کنیم؟
این ساده ترین قسمت کاره: همون طوری که از turtle و random استفاده می‌کنیم. مثلا

import riazi
x = riazi.factorial(5)

که در اینجا riazi اسم فایل کتابخونمونه که توی پوشه‌ی ‌Lib ساختیم.

تذکر 1: حواستون باشه اگر خواستید کد برنامه را بیارید مدرسه یا ببرید جای دیگه، حتما فایل کتابخونه رو هم همراهتون داشته باشید.


تذکر 2: توجه داشته باشید که متغیرهای فایل کتابخونه با متغیرهای فایل اصلی یکی نیستند. مثلا اگر توی کتابخونه بنویسیم pi = 3.14 و توی فایل اصلی بنویسیم print(pi) برنامه اصلی خطا خواهد داد. پس اگر خواستیم عدد پی رو توی کتابخونه ذخیره کنیم راهش استفاده از def است:

def pi():
        return 3.14

و توی برنامه‌هامونم باید بنویسید:

print(riazi.pi())

نکته: این مطلب یک import ساده بود و import به اینجا ختم نمی‌شود.


یک کتابخونه‌ی آزمایشی و یک نمونه از ‌کاربردش هم می‌نویسم. چه نکته یا نکته‌های جدیدی می‌تونید توی این مثال کشف کنید؟

فایل کتابخونه‌ی ‌naghsh.py :

import turtle
def star(n=100):
        for i in range(6):
                turtle.forward(n)
                turtle.right(144)
        turtle.left(144)

فایل برنامه‌ی اصلی:

import naghsh
naghsh.star(50)
naghsh.star()

  • آقای قدسی

شاید شده باشد که دسترسی به هیچ وسیله ای مثل ماوس یا تاچ پد برای ارتباط برقرارکردن با رایانه ی خودتان نداشته باشید. در اینچنین شرایطی چه کار باید کرد؟ آیا می شود اشاره گر (Pointer!) ماوس را با کیبورد تکان بدهیم؟ معلوم است که می شود! اصلا چیه که توی این دنیای کامپیوتر نشود :)

دوست دارید بدانید چجوری؟

  • مهدی امیری

تست سلامتی چشم(کوررنگی)

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ب.ظ

در این تست شما باید مربعی را که رنگش فرق دارد انتخاب کنید.

  • Soroush Oraee

استفاده از هارد دیسک به عنوان RAM در ویندوز10

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۰ ق.ظ

اگر رایانه ی شما دارای حافظه ی RAM کمی است، با استفاده از این ترفند می توانید مقدار دلخواهی از فضای هارد دیسک خود را به عنوان RAM کامپیوتر اختصاص دهید و شاهد افزایش قابل توجهی در سرعت رایانه ی خود باشید. البته Virtual Memory یا همان حافظه ی موقت مجازی نمی تواند به اندازه ی RAM سرعت سیستمتان را افزایش دهد ولی می تواند تا اندازه ی قابل توجهی (بسته به کَرَم شما در تخصیص حافظه) مفید واقع شود. این قابلیت را شرکت Microsoft برای آن دسته از کاربرانی گذاشته است که رایانه شان دارای RAM کافی نیست که البته نسبت به خرید RAM جدید بسیار باصرفه تر است.

  • مهدی امیری