نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

۲ مطلب توسط «آقای جهانگیر» ثبت شده است

کجایند مردان بی ادعا ؟!!!

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵ ب.ظ

نوشته زیر را چند سال پیش برای ویژه نامه اردوی باشکوه مشهد مدرسه (که تابستان امسال بیست و سومین دوره آن  برگزار شد) نوشتم. حس کردم بد نیست دوباره آن را منتشر کنم. امید که مورد استفاده واقع شود.

سلام بر آقای رئوف

فکر کنم تابستان سال 76 بود، دومین اردوی مشهد من با مدرسه علامه حلی یک و اولین اردویی که میهمانی ویژه داشت. میهمان ویژه ما یک دانش آموز دبیرستانی بود؛ منتها دانش آموزی که رکوردی جهانی زده بود؛

  برای اولین بار در تاریخ ایران دانش آموزی از سال دوم دبیرستان توانسته بود مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را از آن خود کند. او کسی نبود بجز ایمان افتخاری که به دعوت معلم کامپیوتر دوران راهنمایی خودش یعنی آقای صدیق، به اردو آمده بود. اول بار وقتی شنیدم یک المپیادی قراره با ما به اردو بیاد، تصویر یک دانش آموز متفکر و سر در کتاب فرو برده و گوشه گیر به ذهنم آمد. اما این تصویر کجا و ایمان کجا!

  • آقای جهانگیر

برگی از تاریخ

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ب.ظ

متن زیر از مقدمه کتابهایی که چند سال پیش به عنوان محتوای تکمیلی درس کامپیوتر سمپاد توسط من و چند نفر دیگر از دبیران قدیمی گروه کامپیوتر مدرسه از جمله جناب آقای نبی زاده نوشته شد، انتخاب شده است. خواندن آن حتی الان که از زبان قدیمی و ساده بیسیک به زبان محبوب پایتون مهاجرت کرده ایم خالی از لطف نیست.

سخنی با دانش‌آموز

همیشه به یاد داشته باشید که یادگیری علوم رایانه، مانند یادگیری فنون شنا است. آیا شما تا به حال سراغ دارید، که کسی بدون تمرین در استخر و تنها با خرید یک کتاب آموزش شنا، توانسته باشد شناگر ماهری شود ؟!

به همین خاطر، خیلی جدی به شما توصیه می­ کنیم که صرفا به حل مثال­ها و تمرین­ها بر روی کاغذ، اکتفا نکنید و حتما برنامه­ های خود را بر روی رایانه اجرا کنید.

کسب مهارت­ها و شگردهای برنامه­ نویسی، بدون سر و کله زدن با رایانه و گرفتن جواب دلخواه­ تان از رایانه، ممکن نیست. اگر بخواهیم خیلی راحت و بی­ پرده سخن بگوییم، یک برنامه­ نویس خوب دو ویژگی مهم دارد: در درجه اول از هوش و استعداد خوب و در درجه دوم از صبر و تحمل بالایی بهره ­مند است؛ چرا که جواب گرفتن از یک مجری غیر خلاق مانند رایانه، احتیاج به صبر و تحمل قابل توجهی دارد و لذا یادگیری برنامه ­نویسی با عجله و مثلا در ظرف یک هفته و یا چند روز، به طور فشرده و تضمینی!، اصلا عاقلانه و شدنی نیست.

پس از مایی که سالیان سال است این راه را رفته ­ایم، به شما نوگلِ نوپا در این عرصه، چند نصیحت :

  • حتما مثال­ها و تمرین­ها را بر روی رایانه اجرا کنید.
  •   بهترین تمرین­ها، تمرین­هایی هستند که خودتان طرح می ­کنید. سعی کنید به همراه معلم و دوستان خود، تمرین­ها و مسایلجدیدی را برای برنامه ­نویسی پیشنهاد کرده و آن­ها را پای رایانه حل کنید.

برنامه ­نویسی رایانه، درس شیرینی است که به مرور زمان اثرات مثبت خود را بر ذهن، فکر و حتی برنامه­ زندگی شما به جا می­ گذارد. نقش این درس در توسعه خلاقیت­ها و آموزش تفکر منطقی و منظم، امروزه بر همه ثابت شده است.

حتی شما دانش­ آموز عزیز، که نمی ­خواهید در دوره دبیرستان رشته­ ریاضی فیریک را انتخاب کنید، بدان که استفاده شما از برنامه­ نویسی در سایر دروس، کمک شایانی به پیشرفت شما در دروس مورد علاقه تان می‌کند. پس قدر این درس را بیشتر بدانید.

 

 

موفق باشید!

تیم نویسنده­ کتاب

  • آقای جهانگیر