نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

ترفند های ویندوز برای کاربران مشتاق

سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۰۰ ب.ظ

 با توجه به این که در حال حاضر بیشتر کاربرانی که یک سیستم جدید برای خود تهیه می‌کنند از ویندوز هشت استفاده می‌کنند، تعداد کاربران این سیستم عامل در کشور ما رو به افزایش است. این مطلب را به آموزش چند ترفند کاربردی در زمان کار کردن با محیط ویندوز هشت اختصاص می‌دهیم تا کار کردن با محیط این سیستم عامل برای شما لذت بخش‌تر شود.

جلوگیری از باز شدن فایل‌ها

اگر تازه شروع به کار با ویندوز ۸ کرده باشید شاید وقتی برای اولین بار روی یک فایل تصویری در Windows Explorer دابل کلیک کنید کمی تعجب کنید چرا که ویندوز به جای باز کردن آن فایل در محیطی مانند Windows Picture Viwer آن را با استفاده از یکی از برنامه‌های موجود در رابط بصری و پیشرفته مترو باز می‌کند.به طور کلی ویندوز در حالت پیش‌فرض کلیه تصاویر، موسیقی‌ها و ویدئوها را با استفاده از برنامه‌های موجود در رابط مترو باز می‌کند. این قضیه حتی در صورتی که فایل‌های مورد نظـر را از میـزکار یا همـان Desktop خود نیز باز کنید، صدق می‌کند. خب حالا ما یک راهکار داریم. برای جلوگیری از این کار کلید ویندوز روی صفحه کلید را فشار داده تا به رابط مترو دسترسی پیدا کنید سپس عبارت Default Programs را تایپ نموده و کلید Enter را فشار دهید. بعد روی پیوندی که با عبارت Set Your Default Programs مشخص می‌شود، کلیک کنید.سپس در رابط کاربری ظاهر شده و در بین فهرست برنامه‌های نصب شده از این رابط، برنامه Windows Photo Viewer را انتخاب کرده و سپس روی تنظیم Set This Program As Default کلیک کنید تا به عنوان برنامه پیش‌فرض برای فایل‌های تصویری در نظر گرفته شود. برای فایل‌های ویدئویی نیز می‌توانید برنامه Windows Media Player یا هر برنامه پخش‌کننده ویدئو دیگر را انتخاب کنید. به طور کلی در رابط Default Programs شما می‌توانید برای اجرای فایل‌ها، برنامه مورد علاقه خود را تنظیم کنید. البته لازم به یادآوری است که شما هم می‌توانید از برنامه‌هایی که خودتـان آن‌ها را نصب کرده‌اید استفاده کنید.

نمایش ابزارهای مدیریتی

اگر کمی حرفه‌ای باشید حتما متوجه شده‌اید که در ویندوز ۸ به طور پیش‌فرض ابزارهایی مانند Event Viewer، Computer Management و دیگر ابزارهای مدیریتی در صفحه شروع یا همان Start Screen مخفی شده‌اند. اگر شما به طور مکرر از این گونه ابزارها استفاده می‌کنید لازم است بدانید که می‌توانید آن‌ها را از حالت مخفی در آورید.برای این منظور از صفحه Start Screen ماوس خود را به گوشه راست بالا یا پایین این صفحه حرکت داده و سپـس روی بخش Settings ظاهر شده کلیک کنید. شمـا همچنیـن می‌توانیـد با فشـار کلیـد میانبر WinKey-C به این بخش دسترسی داشته باشید. به هر حال از هر روشی که استفاده می‌کنید نوار لغزنده Show Administrative Tools را از No به Yes تغییر دهید. از این پس ابزارهای مدیریتی یا Administrative Tools در صفحه شروع و در بین فهرست تمامی برنامه‌ها ظاهر می‌شوند.

کنترل نگهداری خودکار

ویندوز ۸ دارای یک ویژگی جدید زمان‌بندی شده است که به صورت خودکار نرم‌افزارها را به‌روز کرده، اسکن‌های امنیتی انجام داده و سیستم را در نقاط زمان‌بندی شده بررسی می‌کند. به طور پیش‌فرض وظایف نگهداری سیستم در ساعت ۳ صبح اجرا می‌شوند. از آن طرف اگر شما در نقاط زمان‌بندی شده از سیستم خود استفاده می‌کردید ویندوز منتظر می‌ماند تا کامپیوتر در حالت Idle یا بیکار قرار بگیرد.برای تغییر این نقاط زمانی کافی است بخش Action Center را با کلیک روی آیکن پرچم در بخش Tray سیستم (سمت راست نوار وظیفه) خود باز کنید. با باز شدن رابط کاری Action Center می‌توانید گزینه‌ای به نام Automatic Maintenance تحت فهرست Maintenance را ملاحظه کنید. بعد با کـلـیـک روی پیـونـد Change Maintenance Settings می‌توانید نقاط زمانی برای نگهداری سیستم خود را تنظیم کنید.

سفارشی‌سازی برنامه‌های جست‌وجو

همان طور که می‌دانید زمانی که شما از ویژگی جست‌وجو در ویندوز ۸ خود استفاده می‌کنید، برنامه‌های مترو به عنوان یک تنظیم در کنار این جست‌وجوها برای اجرای نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند. حال جالب این جاست که شما می‌توانید این برنامه‌ها را کنترل کرده و فهرست برنامه‌ها را بهتر مدیریت کنید. اول از همه روی بخش Settings از هر جایی روی سیستم خود کلیک کرده و سپس روی پیونـد More PC Settings کلیک کنید. بعد از صفحه PC Settings روی Search Category کلیک کرده و از نوار لغزنده برای مخفی کردن برنامه‌هایی که در هنگام جست‌وجو به آن‌ها نیازی ندارید، استفاده کنید.

منبع:eynakit

  • ۹۴/۰۵/۲۷
  • آرش بنایی خلیلیان

آموزش

مایکروسافت

ویندوز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی