نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

سادگی پایتون!

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۱۵ ب.ظ

تعداد واژه‌های کلیدی پایتون زیر ۳۰ تا است:

and 	 assert 	 break 	 class 	 continue
def del elif else except
exec finally for from global
if import in is lambda
not or pass print raise
return try while
در مورد سادگی و سهولت خواندن کد پایتون و شفافیت سینتکس پایتون خیلی معروف هست و از PHP هم آسون‌تر هست . جذابیت پایتون در این هست که در عین راحتی و سادگی برنامه نویسی قدرت فوق العاده زیادی داره و پیچیده‌ترین کارهارو در کوتاهترین زمان و کمترین میزان کد و به بهترین نحو انجام می ده. یکی از مشکلات پایتون این است که وقتی کسی بطور کامل با این زبان آشنا بشه ممکنه زبانهای دیگه براش خیلی ابتدایی یا مشکل دار به نظر برسه!
  • ۹۳/۱۲/۰۴
  • متین محمودی

نظرات (۵)

جناب آقای محمودی عزیز، از زحمات شما و تمام دست اندر کاران و دبیران این سایت در راستای کمک به ضعفایی چون من در حوضه ی کامپیوتر بسیار متشکرم.

این جانب، دچار سؤالی گشته ام،

اگر پایتون این چنین سریع و قوی است، دیگر چرا زبان هایی چون ++c و java و ... این قدر محبوبند و اکثر رتبه های اول اکثر مسابقات برنامه نویسی از زبان هایی جز پایتون استفاده می کنند؟

با تشکر و آرزوی موفقیت!

  • مهدی امیری
  • واژه ی کلیدی یعنی چی؟ منظورتون همان built-in function هستش؟

    @ببینید استاد جباری، اصولا وقتی کامپیوتر میاد برنامه ی ما رو به زبان خودش تبدیل کند تا بفهمه، یک پروسه ای را طی می کند که این پروسه طول می کشد؛ حالا این که چقدر طول بکشد بستگی دارد به این که برنامه ای که ما نوشته ایم چقدر به زبان کامپیوتر نزدیک باشد (اصطلاحا به زبان هایی که به زبان کامپیوتر نزدیکترند زبان سطح پایین می گویند.) پایتون بیش از این که به زبان کامپیوتر شبیه باشد، به زبان انسان می ماند، خب نوشتنش آسونه، زمان اجرا چی پس!
    البته طبق نظرسنجی هایی که پارسال آقای صالحه اینفوگرافیکش را به دیوار زدند در اروپا بیشتر توسعه دهندگان نرم افزاری پایتون را دوست می دارند؛ چون در ازای کمی زمان اجرای بیشتر (که چندان محسوس نیست)، Syntax بسیار آسانی دارد. ولی کسی که می خواهد مثلا در حلی نت یا کدفورسز و تاپ کدر و... شرکت کند مسلما به زمان اجرای برنامه اش اهمیت می دهد و C که زبان سطح پایینی است می تواند گزینه ی خوبی باشد.
    نکته ی دیگر این که پایتون زبان جدیدی است و جا افتادنش (خصوصا در کشورمان!) زمان می خواهد.

    ببخشید که کمی کامنتم طولانی شد، امیدوارم بتوانم منظور را رسانده باشم استاد جباری.

    از راهنمایی شما متشکرم آقای امیری عزیز.

    موفق باشید!

  • آقای صالحه
  • خیلی ممنون از مهدی به خاطر توضیحات کاملش.
    البته C زبان سریعتری است، ولی فرقش با پایتون تو الگوریتم‌های چند ثانیه‌ای مسابقات برنامه نویسی معلوم نمیشه. (محدودیت زمان اجرای برنامه توی کانتست‌ها(ی معتبر!) جوری انتخاب میشه که بین زبان‌ها فرقی نذاره و فقط مانع پذیرفته شدن الگوریتم‌های غلط بشه. یعنی الگوریتم درست رو توی هر زبونی بنویسی پذیرفته میشه و الگوریتم غلط هم توی هر زبونی غلط حساب میشه)
    فرق زبون‌ها توی پروژه‌های در سطح دانشگاه و نرم‌افزارهای حرفه‌ای مشخص میشه. مثلاً اگه کسی بخواد شبیه ساز گازهای موجود در یک اتاق رو بنویسه، به دلیل تعداد زیادشون و پیچیدگی روابطشون، اجرای برنامه‌اش ممکنه چند هزار برابر زمان واقعی طول بکشه (شبیه سازی هر ثانیه مثلاً یک ساعت طول بکشه). خب برای همچین پروژه‌ای اگه بشه زمان رو 20 درصد کم کرد کلی ساعت به نفع‌مون میشه و می‌ارزه برای انتخاب زبان کمی سخت‌گیری کنیم.
    از شما هم بسیار متشکرم آقای صالحه:-)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی