نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

بازی های رایانه ای( از Nim تا Fortnite )

شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۸، ۰۵:۵۳ ب.ظ

شاید بتوان اولین بازی کامپیوتری ای که در دنیا ساخته شد را مربوط به سال 1940 دانست. آقای "ادوارد کوندن" کامپیوتری را برای شرکت Westinghouse طراحی کرد که با آن می شد بازی "نیم" را انجام داد. نیم یک بازی راهبردی ( استراتژیک ) ریاضی است که با کپه‌هایی از سنگ‌ریزه ( یا لوبیا، چوب‌کبریت، چیپس ) انجام می‌شود. در هر نوبت هر بازیکن از یک کپه حداقل یک سنگ‌ریزه بر می‌دارد ( بازیکن حتی می‌تواند تمام کپه را نیز بردارد ). نیم اغلب به این صورت بازی می‌شود که بازیکنی که آخرین سنگ‌ریزه را برمی‌دارد بازنده‌است .اما بازی شکل ساده تری هم دارد . یعنی اگر بازیکنی نتواند چیزی را بردارد بازنده است .

نیم یک بازی دو نفره ریاضی است که طبق یک نقشه خاص بازیکنان در نوبت خودشان با برداشتن شیئ از دو گروه شروع به بازی میکنند . در هر نوبت بازیکن حق دارد حداقل یک شیئ به هر تعدادی که میخواهد بشرطی که از یک جنس باشند بردارد . این بازی را هم اکنون هم می توانید در idle پایتون یازی کنید. در منوی help گزینه ی Turtle Demo را انتخاب کنید تا پنجره ای جدید باز شود. سپس روی منوی Examples کلیک کنید و گزینه ی nim را انتخاب کنید. 

این بازی شهرت بسیار زیادی در بین مردم پیدا کرد و جالب اینجا بود که در 90 درصد موارد کامپیوتر پیروز رقابت میشد . دهه ی 40 میلادی را میتوان به نوعی ظهور پدیده هوش مصنوعی دانست . مهندسان و شرکت ها برای ارتقای کامپیوتر ها خیلی تلاش کردند . اما در سال 1951 بود که شرکت Remington Rand توانست اولین کامپیوتر واقعی را بسازد و راه را برای تولید انبوه آن هموار سازد. مشکل اینجا بود که بخاطر هزینه گزاف , بزرگ بودن , مصرف زیاد انرژی و نیاز به افراد تعلیم دیده برای کار با آن کامپیوتر ها ، تنها شرکت های بزرگ می توانستند از چنین کامپیوتر هایی استفاده کنند و به همین دلایل بود که در ابتدا بازی سازی تنها محدود به اجرا و تست تئوری هایی می شد که مربوط به هوش مصنوعی و استراتژی های نظامی بود.

فعلا تا اینجا از گذشته بازی های کامپیوتری را بدانید و اگر باز هم در نشریه حضور داشتم بقیه آن را برایتان تعریف می کنم.

 

 

  • ۹۸/۱۲/۰۳
  • مهراد نیری

نظرات (۲)

عالی بود

ممنون

  • مهراد نیری
  • که نداشتم...

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی