نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

از باینری تا end game

شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۵۳ ب.ظ

end game

سلام امروز می خواهیم درمورد چگونگی ذخیره فیلم به صورت باینری(دودویی) صحبت کنیم.

0 به معنی عدم وجود جریان الکتریکی و 1 به معنی وجود جریان الکتریکی است. این دو پارامتر تنها چیزهایی هستند که کامپیوتر می شناسد. یک فیلم سینمایی دوساعته با کیفیت HD نیز ترکیبی از همین صفر و 1 ها است که ما با چگونگی این اتفاق نگاهی میکنیم.

یک فیلم HD با کیفیت بالا از 50 عکس در هر ثانیه تشکیل شده است (در بعضی فیلمها بیشتر و در بعضی کمتر است) که به طور سریع و پشت سر هم نمایش داده می شوند. 

هر عکس شامل هزاران  پیکسل است. در کنار هم قرار گرفتن این پیکسل ها ، باعث تشکیل یک عکس می شود.

هر پیکسل به خودی خود یک بسته اطلاعاتی است که دارای  برچسب تصویری بودن اطلاعات، محل نقطه در صفحه نمایش و کد رنگ مربوطه می باشد.

نمونه یک بایت 32 بیتی:

32

برای مثال در یک کامپیوتر 32 بیتی (هر بایت یا هر سلول حافظه متشکل از 32 خانه است )  0 و 1 های قسمت زرد نوع فایل (تصویری)، سبز کد فایل (رنگ) و آبی محل قرارگیری نقطه تصویری را مشخص می کند. (دسته بندی محتوای بایت پیچیده تر از این است، برای درک راحت تر، از بیان آنها صرف نظر می کنیم)

 

  • ۹۸/۰۵/۰۵
  • ایلیا رهبر

end game

باینری

نظرات (۱)

  • فاروق کریمی زاده
  • در کامپیوتر ۳۲ بیتی پهنای یک اشاره‌گر به هر خانه ۸ بیتی از حافظه، ۳۲ بیت هست.