نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

هوش مصنوعی و تازه های آن

جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲ ق.ظ

 

 

هوش مصنوعی و تازه های آن

 

 

هوش مصنوعی artificial intelligence علمی است که در آن سعی در ساخت روبات یا ماشینی میشه که قابلیت حل مسائل پیچیده علمی و مدیریتی رو داشته باشه و بتونه به این صورت کمک شایانی به انسان ها بکنه و در گسترش علم نقشی اساسی رو ایفا کنه. نکته اینجاست که توی هوش مصنوعی ، فهم و شعوری بوجود اومده باشه که به اون توانایی انجام کاری جدید رو بده و با رباتیک در ارتباطه.

 

 

ابداع کننده

برای اولین بار هوش مصنوعی توسط پروفسور جان مکارتی طراحی گردید و به همین دلیل آن را پدر علم هوش مصنوعی در دنیا می نامند. پروفسور مکارتی عقیده داشت که به وسیله یک مغز الکترونیکی کوچک می توان فرآیندی را طراحی کرد که به وسیله آن این مغز الکترونیکی می تواند توانایی حل و فصل مسائل و اطلاعات پیرامون محیط زندگی ما را بر عهده دارد. شاید اولین جرقه برای ساخت و 

طراحی هوش مصنوعی، اختراع کامپیوتر بود، ابزاری که نشان می داد یک وسیله مصنوعی توانایی حل و مسائل پیچیده را بر عهده دارد و این وسیله می تواند امور زندگی انسان را راحت کنه.

 

 

از کد برنامه نویسی تا دستگاهی که از بیماری کلیوی پیشگیری می کنه

این علم در پزشکی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، فنی و مهندسی، علوم اجتماعی و زبان شناسی کاربرد داره.

 

 

 از مهم ترین زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی میشه به لیسپ، ویپی اکسپرت و پرولوگ اشاره کرد.

 

 

در علوم پزشکی به دلیل گسترش اطلاعات و پیچیدگی فرآیند ها، توجه به هوش مصنوعی میتونه برای متخصصین و پزشک ها موثر باشه به طوری که یک اشتباه کوچک در این زمینه می تونه منجر به خطر افتادن جان انسان ها بشه و چون دکتر و یا متخصص هم یک انسان عادی تلقی می شه و ممکن است در این زمینه دچار اشتباهاتی شود به همین دلیل پیاده سازی و برنامه ریزی برای طراحی هوش مصنوعی در این حوزه روز به روز در حال افزایشه.

 

 

کاربرد هوش مصنوعی تنها در زمینه های مختلف پزشکی و مهندسی نیست به طوری که همین تلویزیونی که همه افراد چند ساعتی از روز را با آن می گذرانند از کاربرد های عظیم علم هوش مصنوعی است. آیفونی که توانایی تشخیص چهره های اعضای خانه رو داره همگی هوش مصنوعی محسوب میشه.

 

 

در بهینه سازی هوشمند منازل، هوش مصنوعی حرف اول رو می زنه به طوری که امروزه در اکثر شهرهای بزرگ ایران و هم چنین خانه های مدرن شاهد استفاده از این سیستم هستیم. 

به طور مثال هنگامی که در مسافرت هستیم می تونیم به وسیله یک ربات علمک های شیر گاز رو قطع و وصل کرد تا هم از مصرف انرژی بیهوده جلوگیری کرده باشیم و هم این که در هنگام ورود به منزل با خانه ای سرد مواجه نشیم. یا این که لامپ های منازل به وسیله تنظیم سیستم های هوش مصنوعی در شب روشن شده و در روز با فشار دادن دکمه ای از راه دور خاموش می شوند.

 

 

 

 

 

شرکت DeepMind آمریکا،  تونسته به کمک هوش مصنوعی بیماری کلیه رو قبل از بروز علائم حاد آن شناسایی کنه؛ صدمات حاد کلیه (AKI) سالانه 500 هزار نفر در ایالات متحده و 100 هزار نفر در انگلیس را به کام مرگ می‌کشاند و اغلب به این دلیل است که زود تشخیص داده نمی‌شود. این گونه تکنولوژِی ها، قادر خواهند بود تا قبل از مواجه با علائم حاد بیماری های مختلف، تمرکز را به سوی پیشگیری ببرند.

 

 

با ما همراه باشید تا در هفته های بعد، با دیگر تازه های هوش مصنوعی آشنا بشیم.

 

 

 

 

 

 

  • ۹۸/۰۵/۱۱
  • علی قاسملوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی