نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

هوش مصنوعی و تازه های آن (2)

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۲۹ ب.ظ

سلام 

دفعه قبل در مورد هوش مصنوعی و اساسش با هم صحبت هایی کردیم. این دفعه تصمیم بر اینه تا با تازه های هوش مصنوعی/AI آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

یکی از مسائلی که از 70 سال پیش مطرح بوده، یادگیری کامپیوتر هاست تا پدیده ها، داده ها و اطلاعات رو ذخیره کرده، روی اون ها پردازش هایی انجام داده و بعده ها از اون استفاده کنند و به این شکل قادر به کمک کردن در امور مختلف باشند. در مقایسه توانایی های محاسباتی یک مغز و یک کامپیوتر، شاهد کمتر بودن تعداد نورون ها در مغز به نسبت تعداد بیت ها در کامپیوتر، و با این وجود بیشتر بودن سرعت کامپیوتر ها (حتی اولین کامپیوتر ساخته شده) هستیم.

پیش بینی آتشفشان

 

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نشنال جئوگرافیک، به لطف هوش مصنوعی پیش‎بینی زمان انفجار آتشفشان‌ها به زودی میسر می‌شه.

 نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در نزدیکی کوه‌های آتشفشانی فعال زندگی می‌کنند. یک هزار و ۵۰۰ آتشفشان فعال در سراسر جهان وجود دارد که حدود ۶ درصد از آنها هر سال فوران می‌‌کنند.(یعنی 90 تا :))!!!

دانشمندان دانشگاه صنعتی برلین سیستم هوش مصنوعی جدیدی به نام «مونتز» توسعه داده‌اند که می‌تونه اطلاعات ماهواره‌ای را بررسی کنه و هر گونه تغییر در فعالیت آتشفشانی رو شناسایی کنه. نشانه‌های فوران آتشفشانی شامل تغییر شکل زمین، انتشار گاز و افزایش دما می‌شود. این اطلاعات را می‌توان از طریق تصاویر ماهواره‌ای شناسایی کرد.

این سیستم هوش مصنوعی زمان فوران آتشفشان‌ها را زودتر از سایر روش‌های موجود اطلاع‌رسانی می‌کنه بنابراین ساکنان منطقه وقت بیشتری برای تخلیه دارند.

رد پای هوش مصنوعی در پلیمر

دانشمندان ژاپنی توانسته اند روش هایی رو ابداع کنند تا ویژگی های پلیمر ها رو پیش بینی کرده و بتونند پلیمر هایی که خاصیت رسانایی گرمایی دارند رو شناسایی کنند. این امر به وسیله استفاده از مطالب از قبل آموزش داده شده به ماشین صورت می گیره.

این در حالی هست که معمولا در روش های سنتی تشخیص خصوصیات مواد و یا شناسایی موادی که ویژگی هایی مشخص رو داشته باشند،  آزمایش و خطاهای زیادی مورد نیاز هست و این افزایش سرعت برای دنیای علم و فناوری، گامی ارزشمند محسوب میشه.

در واقع در این هوش مصنوعی از بین مثلا 400 پلیمر داده شده، موردی که بیشترین مقدار رسانایی رو داره شناسایی میشه.

تو این حوزه از روش ECFP استفاده می شه که در اون ساختار پلیمر و واحد های مولکولی عملکردی اون بررسی می شه و به داده های دیجیتالی و قابل پردازش برای کامپیوتر تبدیل میشه.

 

همونطوری که دفعه قبل هم اشاره شد، به دلیل حجم زیاد داده ها و اطلاعات در حوزه پزشکی، هوش مصنوعی قادر به ایفا کردن نقش خیلی خیلی کاربردی و موثری در درمان و انجام فعالیت های پزشکی است. 

پیش بینی و پیشگیری از آلزایمر

محقق پژوهشگاه رویان از فعالیت این پژوهشگاه در زمنیه کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص زودرس آلزایمر خبر داد و گفت:

((ما پایگاه داده‌ای طراحی کردیم که در ipad و گوشی‌های موبایل وجود دارد، به این وسیله فرد خودش را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، با افراد مشابه مقایسه می‌شود و اطلاع می‌دهد که این فرد با این خصوصیات و این نتایج تست، چه وضعیتی دارد؛ لذا پیوند هوش مصنوعی با حوزه سلامت یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای این پژوهشگاه می‌باشد. این پایگاه داده برای مانیتورینگ(تحت نظر داشتن رفتار شخص در طولانی مدت) و غربالگری استفاده می‌شود و کسانی که ریسک بالاتری دارند را برای انجام تست‌های دقیق‌تر به پزشک ارجاع می‌دهد. فایده تشخیص زودتر این بیماری این است که به فرد پیشنهاد می‌دهد تا خواب و برنامه غذایی خود را اصلاح کند و شروع بیماری را تأخیر بیندازد، چون در واقع بعد از ابتلا به این بیماری نورون‌ها از بین می‌رود و نورون جدید جایگزین نمی‌شود.))

 

 

 

 

 

  • ۹۸/۰۵/۱۹
  • علی قاسملوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی