نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

جنگو چیست؟

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۵۸ ب.ظ

این روزها پایتون سر و صدای زیادی به پا کرده و روز به روز تعداد طرفداران و محبوبیتش در حال افزایش می‌باشد. یکی از دلایلی که باعث پیشرفت پایتون شده این است که شما میتوانید با پایتون در حوزه ای که میخواهید به عنوان مثال در طراحی وب، هک و امنیت، بازی‌سازی، طراحی اپلیکیشن و.. فعالیت کنید.
همانطور که گفتیم یکی از حوزه های کاری پایتون که برنامه نویسان این روزا بیشتر به آن گرایش پیدا کرده اند طراحی وبسایت میباشد. شما با پایتون میتوانید وبسایت های بسیار خوب با امنیت بالا و پایداری طراحی کنید. پایتون برای طراحی وبسایت فریم ورک ها و ابزارهای زیادی دارد مثل فلسک، web2py و .. که در این مقاله ما به بررسی فریم ورک بسیار محبوب جنگو و راهنمای پیش رفتن در آن میپردازیم.
جنگو یکی از فریم ورک های پایتون در حوزه وب میباشد که به علت ویژگی های مثبت بیشماری که دارد باعث محبوبیت روز افزون آن شده و بیشتر برنامه نویس ها فقط به خاطر یادگیری جنگو و کار با آن به پایتون روی می آورند. همچنین وبسایت های بزرگی مثل گوگل، اینستاگرام، پینترست، اسپاتیفای و .. در بخش هایی از این فریم ورک استفاده کرده اند و همین باعث بالا رفتن اعتبار جنگو شده است.
در این مقاله ابتدا گذری میکنیم به اینکه چرا باید جنگو یاد بگیریم، سپس در قدم بعدی بررسی میکنیم که چگونه جنگو را یاد بگیریم. پس اگر میخواهید متخصص جنگو شوید با ما و این دو مرحله شگفت انگیز همراه باشید.

 

مرحله اول: چرا جنگو یاد بگیریم؟

در این بخش بررسی میکنیم که چرا یادگیری جنگو مفید است و چرا ما باید آن را یاد بگیریم؟ در واقع دلایل بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا ما به مهم ترین آنها میپردازیم.

1- جنگو آسان است!
یادگیری و استفاده از جنگو مثل پایتون آسان میباشد و کدهای آن ساختار قابل فهم تری نسبت به زبان های برنامه نویسی وب دیگر دارند و با کمی دانش پایتونی و سواد انگلیسی میتوانید شروع به یادگیری جنگو بکنید و در آن پیش بروید. همچنین مستندات و منابع آموزشی برای جنگو بسیار زیاد است و برنامه نویس های جنگو در انجمن ها و گروه های برنامه نویسی نیز روز به روز در حال افزایش است و شما میتوانید مشکلات و سوالات خود را با آنها در اشتراک بگذارید و آنها را حل کنید. پس میتوان گفت در مسیر یادگیری جنگو شما به هیچ مشکل جدی بر نخواهید خورد.

2- برگ برنده برای برنامه نویسان پایتون
اگر شما برنامه نویس پایتون باشید، خبر خوب برای شما این است که برای طراحی وبسایت لازم نیست زبان دیگری را یاد بگیرید. در واقع یادگیری پایتون یک تیر دو یا حتی چند نشان میباشد و این یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد پایتون است.
پس اگر شما کمی پایتون بلدید یکی از دلایل اینکه باید از جنگو استفاده کنید این است که شما پایتون بلدید! و لازم نیست وقتتان را صرف یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی وب دیگر بکنید.

3- پایدار و قابل اطمینان
جنگو از فریم ورک های وبی میباشد که امتحان خود را پس داده و کاملا در حال جا افتادن بین برنامه نویس های وب میباشد. همانطور که دیدید بیشتر شرکت های بزرگ از پایتون و جنگو در پروژه های مختلفشان استفاده میکنند. البته این به این معنی نیست که جنگو بی نقص است، اما در حال حاضر بیشتر مشکلات آن رفع شده است. و همچنین امنیت جنگو نیز بسیار بالاست. پس اگر به فکر امنیت بالا و پایداری وبسایت خودتان هستید، جنگو یکی از بهترین گزینه هاست.

مرحله دوم: چگونه جنگو یاد بگیریم؟
بعد از آنکه شما قانع شدید از جنگو استفاده کنید، نوبت به یادگیری آن میرسد. همانطور که گفتیم جنگو در یادگیری و استفاده آسان است. فقط به کمی حوصله و شکیبایی نیاز دارد..
در این بخش ما یادگیری جنگو را به 3 مرحله عملی تبدیل میکنیم و به طور کوتاه در مورد هر مرحله توضیحاتی میدهیم.

1- یادگیری پایتون
استفاده از جنگو به نحوی همان استفاده از پایتون میباشد چرا که جنگو یکی از فریم ورک های پایتون میباشد و اگر شما بخواهید از جنگو استفاده کنید در مرحله اول باید پایتون را یاد بگیرید. یادگیری پایتون نیز آسان و ساده است و شما برای استفاده از آن در جنگو باید تا بخش مقدماتی یعنی تا شی گرایی پایتون آن را یاد بگیرید. کتاب ها و منابع زیادی در اینترنت وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید.

 

2- درک برنامه نویسی سه لایه و نحو اجرای جنگو
بعد از اینکه پایتون را یاد گرفتید نوبت به جنگو میرسد که باید آن را نصب کنید و همچنین درکی از نحو اجرای آن داشته باشید. برای نصب جنگو میتوانید از دستور:

Pip install Django

استفاده کنید.
جنگو از فریم ورک هایی است که از برنامه نویسی سه لایه mvc پشتیبانی میکند اما کمی متفاوت تر. همانطور که میدانید در برنامه نویسی mvc ما سه بخش به نام های:

– Model
– View
– Controller

داریم. که بخش model وظیفه مدیریت داده های موجود در پایگاه داده را دارد و شما با این بخش بدون هیچ پیچیدگی قادر به برقراری ارتباط با پایگاه داده را دارید.
بخش view که از اسم آن مشخص است مربوط به ظاهر سایت است و وظیفه آن این است که با کاربر ارتباط برقرار کند و یک سری داده ها از کاربر بگیرد و یک سری داده به کاربر نمایش دهد. این بخش فقط برای ظاهر سایت است و وارد منطق برنامه نمیشود.
و در نهایت بخش controller یک بخش رابط بین model و view میباشد بدین ترتیب که شما به عنوان مثال درخواستی را از طریق بخش view به سایت میفرستید. این درخواست از طریق view به بخش controller میرود و پردازش میشود و اگر نیاز بود به بخش model میرود و در نهایت روی داده ها پردازش انجام میشود و از طریق view به شما نمایش داده میشود.

در جنگو نیز چنین الگو برنامه نویسی سه لایه ای به اسم mvt داریم که کمی متفاوت تر است.
در mvt نیز ما 3 بخش داریم. به اسم های :

– Model
– View
– Template

بخش model دقیقا مثلmvc است و مربوط به هر چیزی است که نیاز به پردازش و اعتبارسنجی دارد.

بخش view  در mvt دیگر مربوط به ظاهر سایت نیست. در واقع بخش view متناظر با بخش controller در mvc میباشد و به هیچ عنوان نباید آن را با view در mvc اشتباه بگیرید. این بخش پلی میان model و controller است و حاوی منطق برنامه است.
و در نهایت بخش template مربوط به ظاهر سایت است و هر چیزی که قرار است به کاربر نمایش داده شود.

3- انتخاب منبع و شروع یادگیری
حالا شما درک درستی از چگونگی کار کردن یک وبسایت جنگو دارید و وقت آن است که یادگیری جنگو را شروع کنید. میتوانید از آموزش های مقدماتی موجود در اینترنت شروع کنید، یا ویدیو‌های موجود را ببینید. نکته مهم این است که قرار نیست در شب اول تمام چیزها را یاد بگیرید، باید تمرین و آزمایش کنید و با کد ها سر و کله بزنید تا بالاخره بتوانید اولین شروع خودتان را استارت بزنید. میتوانید یک پروژه عملی را در قالب یادگیری جلو ببرید و اصلا مهم نیست که به مرحله پایانی یک پروژه واقعی میرسد یا نه. مهم این است که شما جنگو را یاد بگیرید…

جمع بندی:
جنگو یکی از محبوب ترین فریم ورک های وب میباشد، آسان است، امنیت و پایداری اش بالاست و اگر شما برنامه نویس پایتون بلد باشید به راحتی بیشتری میتوانید جنگو را یاد بگیرید. همانطور که گفته شد هدف جنگو، تحقق رویاها و ایده های شماست در کمترین زمان ممکن. پس اگر ایده ای دارید و میخواهید آن را پیاده سازی کنید و نمیدانید از کدام زبان کمک بگیرید، قطعا پایتون و جنگو گزینه های خوبی هستند..

 

 

  • ۹۸/۰۵/۲۸
  • علی صادق‌طبقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی