نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

کامپیوترهای اولیه!

دوشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۳۴ ب.ظ
ماشین های محاسبه و نوآوران نخستین

چرتکه،‌که حدود 5000 سال پیش در آسیای میانه ابداع شد و هنوز مورد استفاده است، می تواند نخستین کامپیوتر بشمار آورده شود. بازرگانان از این ابزار برای نگهداشتن حساب معاملات استفاده می کردند. حدود 12 قرن طول کشید تا پیشرفت مهم دیگری در ابزارهای محاسباتی رخ دهد. در سال 1642 بلیز پاسکال ماشینی ابداع کرد که می توانست اعدادی تا هشت رقم را با یکدیگر جمع کند. ابزار او که پاسکالین نامیده می شد کاملاً مکانیکی بود و از چرخدنده های درگیر استفاده می کرد. در سال 1694 یک ریاضیدان آلمانی بنام لایب نیتز قابلیت ضرب کردن را به این ماشین افزود. اما تا سال 1820 ماشین حسابهای مکانیکی مورد استفاده گسترده واقع نشدند. در این سال یک مهندس فرانسوی بنام توماس دوکولمار ماشینی ساخت که می توانست چهار عمل اصلی را انجام دهد. این ماشین که آریثومتر نامیده می‌شد تا جنگ جهانی اول مورد استفاده بود.


شروع واقعی عصر کامپیوترها را می توان در گرو کار ریاضیدان انگلیسی چارلز بابیج دانست. او در سال 1832 طرحی برای اولین کامپیوتر همه منظوره بنام ماشین تحلیلی پی ریخت. این ماشین که از پنجاه هزار قطعه ساخته شده بود از کارت های سوراخدار برای ورود اطلاعات استفاده می کرد. گرچه این طرح کاملاً عملی بود، ولی بواسطه پیچیدگی و هزینه زیاد هرگز ساخته نشد. دستیار بابیج، آگوستا ایدا کینگ دختر شاعر معروف انگلیسی لرد بایرون بود که برای ماشین تحلیلی بابیج برنامه کامپیوتری جهت انجام محاسبات نوشت. بنابراین ایدا کینگ را می توان اولین برنامه نویس کامپیوتر در تاریخ جهان نامید. در دهه 1980 وزارت دفاع آمریکا به افتخار او یک زبان مدرن برنامه نویسی را بنام ایدا (ADA) نامگذاری کرد.


در سال 1889 یک مخترع آمریکایی بنام هرمان هولریت دستگاهی برای محاسبات سرشماری عمومی آمریکا ابداع کرد. محاسبات سرشماری قبلی در سال 1880 بصورت دستی انجام شده و حدود ده سال بطول انجامیده بود. هولریت از کارتهای سوراخدار برای ذخیره نتایج سرشماری استفاده می کرد. با استفاده از ماشین ابداعی هولریت، آمارگیران توانستند نتایج سرشماری را در طی شش هفته محاسبه کنند. علاوه بر سرعت، این شیوه ذخیره نتایج باعث کاهش قابل ملاحظه اشتباهات شده بود. او در سال 1896 اولین شرکت کامپیوتری را ابداع کرد که در سال 1924 بنام شرکت ماشینهای اداری بین المللی یا IBM تغییر داد.


  • ۹۸/۰۶/۱۱
  • علی صادق‌طبقی

کامپیوتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی