نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

هوش مصنوعی چوب کبریتی!!!!

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۲۱ ب.ظ

در این مطلب می خواهیم در مورد یادگیری هوش مصنوعی صحبت کنیم و در ادامه نحوه ساخت یک هوش مصنوعی، که یاد می گیره رو به شما یاد می دیم .

اول بریم سراغ ساخت هوش مصنوعی:

این هوش مصنوعی برای بازی به نام هکساپاون هست. در بازی هکساپاون یک صفحه 3*3 وجود داره و هر نفر 3 مهره داره. در هرنوبت هر فرد باید یه مهره رو حرکت بده . حرکت مهره ها یا یک خانه به جلو است یا یک خانه مورب به شرطی که مهره حریف در آن خانه باشه و شما می تونید مهره حریف رو بزنید (عین سرباز تو شطرنج)

هر بازیکن وقتی می بره که یه حالت از سه حالت زیر اتفاق بیفته:

1-همه ی مهره های حریف بیرون باشه

2-حریف دیگه نتونه حرکت کنه

3-یه مهره به اخر صفحه برسه

حالا شکل های بالا رو روی 12 تا برگه بکش و روی 12 تا جعبه چوب کبریت بچسبون. داخل هر جعبه هم مهره های رنگی مطابق شکل بزارید. حالا این 12 تا جعبه میشه هوش مصنوعیه شما . شما شروع کن و یک مهره روی صفحه بازی رو حرکت بده. بعد ببین چه حالتی پیش اومده، اون حالتو توی جعبه ها پیدا کن و یک مهره رنگی به طور اتفاقی از آن در بیار و عمل فلش هم رنگ آن را انجام بده . این کار رو ادامه بده تا یا تو یا هوش مصنوعی ببره . اگر تو بردی اون مهره های رنگی که از جعبه ها در آوردی رو سر جاش نذار . اگه هوش مصنوعی برد مهره رو به جعبه برگردون. می تونی در این حالت یک مهره هم رنگ آن را هم در جعبه بگذاری. این طوری بعد از چند دور بازی می بینی که تعداد برد های هوش مصنوعی بیشتر می شود.

اما اینا چه ربطی به یاد گیری داشت؟

یادگیری هوش مصنوعی برنامه‌ای است که کارایی آن در طول زمان و با افزایش میزان داده‌های ورودی ارتقا می‌یابد. به عبارت دیگر، به مرور هوشمندتر شده و هرچه بیشتر «مطالعه» کنند، باهوش‌تر می‌شوند . در این هوش مصنوعی هم همین طور است .

این هوش مصنوعی همه ی حالات رو داره . و در هربار بازی کردن اگه باخت دیگه اون حالتو در نظر نمی گیره (یاد می گیره که دیگه از اون حالت استفاده نکنه). و اینکه زمانی که می بره احتمال اون حالت رو بالا می بره(یاد می گیره که بهتره از این حالت استفاده کنه). مثل شما که تو بچگی به بخاری دست زدین و یاد گرفتین که دیگه دست نزنین. یا زمانی که تو امتحان 20 گرفتید مامانتون براتون بستنی گرفت (به به) و شما فهمیدین که بهتره 20 بگیرین.

راستی این هوش مصنوعیه چوب کبریتی اینقد هم مزخرف نیست. آقای دونالد میچی با 304 جعبه چوب کبریت تونست یه هوش مصنوعی برا بازی تیک تک تو (همون دوز 3*3) درست کنه در لینک زیر میتونین با هوش مصنوعیش بازی کنین که ببینین به مرور تعداد برد ها و مساوی هوش مصنوعی بیشتر می شود:

http://www.mscroggs.co.uk/menace

راستی منبع این مطلب ویدئویی هست که لینکش رو میزارم . اگه یکم تو ساخت مشکل داشتین می تونین ویدئو رو ببینین

(البته انگلیسیه)

لینک ویدئو:

https://www.youtube.com/watch?v=sw7UAZNgGg8

 

  • ۹۸/۱۰/۲۸
  • محمدمهدی محرابی

هوش مصنوعی

نظرات (۲)

  • علی صادق‌طبقی
  • چه جالب!

  • فاروق کریمی زاده
  • +1

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی