نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

پردازشگر گرافیکی ( GPU ) چیست؟ ( بخش 2 )

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۸، ۰۲:۵۷ ب.ظ

سلام!خنده
امروز می خوایم مبحث جی پی یو رو ادامه بدیم.
گفتیم که جی پی یو ها به دو دسته تقسیم میشن امروز یکیشون رو توضیح میدیم.

کارت گرافیک ( مستقل از مادربورد و CPU ):به کارت گرافیک ویدئو کارت بصورت مجزا نیز گفته می‌شود، نوعی پردازنده گرافیکی است که به صورت مجزا از مادربورد، بر روی آن نصب شده و اقدام به پردازش تصاویر می‌کند. کارت‌های گرافیکی می‌توانند بیش از یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) داشته باشند.عملکرد کارت گرفیک در مقایسه با نوع دوم پردازنده های گرافیکی (که در قسمت بعد توضیح میدهیم) بهتر است چون یک حافظه‌ای موقت از نوع رم در داخل آن است که کاملاً اختصاصی به کارت گرافیک تعلق می‌گیرد و از حافظه رم کامپیوتر مستقل است.کارت‌های گرافیکی چون بصورت مجزا از مادربورد عمل می‌کنند، می‌توان آن‌ها را به راحتی و با در نظر گرفتن فاکتورهایی مشخص، ارتقا داد. همچنین کارت‌های گرافیک قابلیت‌هایی نیز دارند که در مقایسه با انوع تعبیه شده، عملکرد گرافیکی را بسیار بهبود می‌بخشند.

 

کارت گرافیک - پردازنده گرافیکی GPU

کارت‌های گرافیکی معایبی نیز دارند. هزینه تولید این نوع گرافیک‌ها بسیار بیشتر از انواع تعبیه شده بوده و به همین دلیل قیمت نهایی برای مصرف کننده زیاد خواهد بود. برای خرید یک کارت گرافیکی ممکن است از چند صدهزار تومان تا حتی چندین میلیون تومان (برای کارت‌هایی با عملکرد عالی) پول نیاز داشته باشید.

چون قدرت پردازشی کارت‌های گرافیکی زیاد است، در نتیجه از انرژی الکتریکی بیشتری استفاده خواهند کرد که باعث افزایش هزینه برق و در لپتاپ‌ها، باعث مصرف بیشتر باتری خواهد شد و از طرفی باعث گرم شدن بیشتر کارت گرافیک می‌شود. گرمای کارت‌های گرافیک را می‌توان با یک سیستم خنک کننده مثل هیتسینک و فن‌های تعبیه شده بر روی خود کارت گرافیک برطرف کرد با این حال این فن‌ها نویز و صدای اضافی به محیط شما خواهند افزود. استفاده از سیستم‌های خنک کننده بدون صدا مثل آبی خوب است ولی این سیستم‌ها گران قیمت هستند.

کارت‌های گرافیکی مجزا علاوه بر طراحی برای مادربورد کامپیوترهای دسکتاپ، برای مادربورد لپتاپ‌ها نیز بصورت ساخته می‌شوند.

امیدوارم خوشتون آمده باشد!آرام

 

  • ۹۸/۱۱/۰۵
  • شهراد کیانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی