نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

رمزنگاری متقارن و نامتقارن

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۰۷ ب.ظ

سلام.smiley

در مطالب قبلی در مورد اعداد تصادفی و اهمیتش در رمزنگاری صحبت کردیم.

امروز میخوایم بیشتر در مورد رمزنگاری بدونیم و با رمزنگاری متقارن و نامتقارن آشنا بشیم.


رمزنگارق

برای رمز نگاری الگوریتم های گوناگونی وجود دارد اما به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:رمزنگاری متقارن و رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری متقارن
فرض کنید علی جعبه ای دارد که یک قفل روی آن است مانند تمام قفل های دنیا و اگر شما هم کلیدش را داشته باشید، هم می توانید آن را باز کنید و هم قفل کنید. پس اگر علی یک پیام محرمانه را داخل این جعبه بگذارد، باید آن را با کلید خود قفل کند. به دلیل اینکه تنها علی کلید این قفل را دارد، تنها علی می تواند محتوای آن را مشاهده کند اما او می تواند از کلید خود رونویسی کند و آن را به فرد یا افراد دیگری نیز بدهد که در آن صورت آن ها نیز می توانند در جعبه باز کنند و به محتوای آن دسترسی داشته باشند.
این همه ی مفهوم رمزنگاری متقارن یا دوطرفه بود.اینکه شما با یک کلید هم بتوانید جعبه را قفل کنید و هم آن را باز کنید.

رمزنگاری نامتقارن

این بار فرض کنید که سارا نیز جعبه ای دارد ولی این جعبه دارای قفل مخصوصی است. این قفل به جای دو وضعیت باز و بسته، دارای 3 وضعیت (بسته – 1)، (باز – 2) و (بسته – 3) است.

همچنین مهم ترین تفاوت این قفل در این است که به جای یک کلید، 2 کلید دارد. کلید اولی فقط می تواند از وضعیت 1 به 2 و به 3 بچرخد و کلید دومی که فقط می تواند از وضعیت 3 به 2 و به 1 بچرخد.

سارا کلید اولی را به صورت خصوصی تنها نزد خود نگه می دارد (ما کلید اولی را کلید خصوصی نامگذاری می کنیم چون تنها در اختیار سارا است). سارا از کلید دومی، 100 ها ساخته و آن را به خانواده و تمام دوستان و آشنایان خود داده و حتی تعداد اضافی آن را به هر کسی که از او درخواست کند نیز می دهد. ازین رو کلید دومی را کلید عمومی می نامیم.

تا اینجای کار سارا یک کلید خصوصی دارد که می تواند در شکل بالا از وضعیت 1 به سمت وضعیت 3 حرکت کند. تمام اطرافیان او نیز با کلید عمومی شان می توانند از وضعیت 3 به سمت وضعیت 1 حرکت کنند. همین ویژگی هست که ماجرا را برای این نوع از قفل جالب می کند.

یک مثال روشن کننده

اول از همه تصور کنید که می خواهید به سارا پیام محرمانه ای بفرستید که فقط خود او بتواند آن را ببیند. شما این پیام محرمانه را داخل جعبه سارا می گذارید ( این جعبه در حالت باز قرار دارد). سپس از کلید عمومی ای که سارا در اختیار شما قرار داده استفاده می کنید و  جعبه را قفل می کنید (وضعیت بسته – 1 ). حالا شما، هم پیام را درون جعبه قرار داده اید و هم آن را قفل کرده اید.

حال تنها کلیدی که می تواند با چرخیدن از (وضعیت بسته – 1 ) به  (وضعیت باز – 2 ) برود و قفل را باز کند و محتوای آن را مشاهده کند، کلید خصوصی سارا است.

تمام مفهوم رمزگذاری نامتقارن یا یک طرفه با کلید خصوصی و عمومی همین است. تمام افرادی که کلید عمومی جعبه سارا را دارند می تواند پیام( پول، اسناد و … ) را داخل جعبه وی قرار دهند و با قرار دادن در وضعیت 1 آن را قفل کنند. ولی این فقط سارا هست که می تواند با کلید خصوصی خود جعبه را از وضعیت 1 به وضعیت 2 در بیاورد به محتوای آن دسترسی پیدا کند.


منبع:https://coiniran.com/whats-cryptography/

  • ۹۸/۰۵/۱۶
  • یاسین صالحی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی