نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

هک(TCP/IP)

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۵۹ ب.ظ

برای تحلیل و فهم روش‌هایی که یک نفوذگر با بکارگیری آنها به شــبکه حملـه می‌کنـد، بـاید یـک دانش پایه از تکنولوژی شبکه داشته باشیم. درک مکانیزم حمـلات ممکـن نیسـت مگـر آنکـه حداقـل اصول TCP/IPرا بدانیم. عاملی که تمام شبکه‌های مختلف را به صورت موفقیت آمیز به هم پیوند زده اســت ، تبعیـت همـه آنها از مجموعه پروتکلی است که تحت عنوان TCP/IP در دنیا شناخته می‌شود.در این مطلب ما به این پروتکل خواهیم پرداخت.

مدل چهار لایه ای TCP/IP:

 همان‌گونه که اشاره شد این مدل یک ساختار چهارلایه‌ای برای شــبکه عرضـه کـرده اسـت. شـکل پایین این مدل را به تصویر کشیده است.

TCP-IP

لایۀ اول از مدلTCP/IP: لایۀ واسط شبکه

 در این لایه استانداردهای سخت افزار ، نرم افزار‌های راه انداز و پروتکل‌های شبکه تعریف می‌شـود. این لایه درگیر با مسائل فیزیکی، الکتریکی و مخابراتی‌ کانال انتقال ، نوع کارت شبکه و راه انداز‌هــای لازم برای نصب کارت شبکه می‌باشد. در شبکۀ اینترنت که می‌تواند مجموع‌هایی از عناصر غـیر همگـن و نامشابه را به هم پیوند بزند انعطاف لازم در این لایه برای شبکه‌های گونـاگـون و ماشـین‌های میزبـان فراهم شده است. یعنی الزام ویژه‌ای در بکارگیری سخت افزار ارتباطی خاص، در این لایه وجود ندارد. ایستگاهی که تصمیم دارد به اینترنت متصل شود بایستی بــا اسـتفاده از پروتکل‌های متعـدد و معتـبر و نرم افزار راه انداز مناسب، به نحوی داده‌های خودش را به شبکه تزریق کنــد. بنـابراین اصـرار و اجبـار خاصی در استفاده از یک استاندارد خاص در این لایه وجود ندارد. تمام پروتکل‌های LAN و MAN در این لایه قابل استفاده است. یک ماشین میزبان می‌تواند از طریق شبکۀ محلی، فریم‌های اطلاعاتی را به زیرشبکه تزریق کند، بــه این نحو که بسته‌های راه دور را که مقصدشان خارج از شبکۀ محلــی است، بـه مسـیریاب از پیـش تعییت شده هدایت نماید. شبکه‌های محلی از طریق یک یـا چنـد مسـیریاب می‌تواننـد بـه اینـترنت متصل شوند. بنابراین یک بسته اطلاعاتی که از لایه بالاتر جهت ارسال به یک مقصد و بـه لایـه اول در مدل TCP/IP تحویل می‌شود، نهایتاً در قسمت “فیلد داده” از فریم شبکه محلی قرار می‌گیرد و مسیر خود را آغاز می‌نماید؛ پروتکل‌هائی که در لایه اول از مدل TCP/IP تعریف می‌شوند ، می‌توانند مبتنی بر ارسال رشتۀ بیت باشند یا مبتنی بر ارسال رشتۀ بایت باشند.

لایۀ دوم از مدل TCP/IP: لایه شبکه

 این لایه در ساده ترین عبارت وظیفه دارد بسته‌های اطلاعاتی را که از این به بعــد آنـها را بسـته‌های IP می‌نامیم، روی شبکه هدایت کرده و از مبدأ تا مقصد به پیش ببرد. در این لایه چندین پروتکل در کنـار هم وظیفه مسیریابی و تحویل بسته‌های اطلاعاتی از مبــدأ تـا مقصـد را انجـام می‌دهنـد. کلیدی تریـن پروتکل در این لایه ، پروتکل IP نام دارد. در این لایه یک واحد اطلاعاتی که بایستی تحویل مقصد شـود ، دیتـاگـرام نامیده می‌شود. پروتکل IP میتواند یک دیتاگرام را در قالب بسته‌های کوچکتری قطعه قطعـه کـرده و پس از اضافه کردن اطلاعات لازم برای بازسازی ، آنها را روی شبکه ارسال کند. لازم است بدانید که در این لایه برقراری ارتباط بین مبدأ و مقصد به روش “بــدون اتصـال” خواهـد بود و ارسال یک بسته IP روی شبکه، عبور از مسیر خاصی را تضمین نمی‌کنــد. یعنـی اگـر دو بسـته متوالی برای یک مقصد یکسان ارسال شود هیچ تضمینی در به ترتیب رسیدن آنها وجود ندارد، چــون این دو بسته می‌توانند از مسیر‌های متفاوتی به سمت مقصد حرکت نمایند. در ضمن در این لایــه پـس از آنکه بسته‌ای روی یکی از کانال‌های ارتباطی هدایت شد ، از سالم رسیدن یـا نرسـیدن آن بـه مقصـد هیچ اطلاعی بدست نخواهد آمد، چرا که در این لایه، برای بسته‌های IP هیچ گونه پیغام دریــافت یـا عدم دریافت  بین عناصر واقع بر روی مسیر، رد و بدل نمی‌شود؛ بنابراین سرویسی کــه در ایـن لایـه ارائه میشود نامطمئن است و اگر به سرویسهای مطمئن و یا اتصال‌گرا نیاز باشد در لایه بالاتر این نیاز تامین خواهد شد. دراین لایه مسیریاب‌ها بایستی از شرایط توپولوژیکی و ترافیکی شبکه اطلاعاتی را کسب نمــایند تـا مسیریابی بروش پویا انجام شود. همچنین در این لایه بــاید اطلاعـاتی دربـاره مشـکلات یـا خطاهـای احتمالی در ساختار زیرشبکه بین مسیریاب‌ها و ماشین‌های میزبان، مبادله شود. یکی دیگر از وظائف ایــن لایه ارسال "چندپخشی" است. یعنی یک ایستگاه قادر باشد به چندین مقصد گوناگــون کـه در ویژگی قالب یک گروه سازماندهی شده اند، بسته یا بسته‌هایی را ارسال نماید.

 لایۀ سوم از مدل TCP/IP: لایۀ انتقال

 این لایه ارتباط ماشین‌های انتهایی (ماشینهای میزبان) را در شبکه برقرار می‌کند یعنی می‌تواند بر اســاس سرویسی که لایه دوم ارائه می‌کند یک ارتباط اتصال گرا و مطمئن، برقـرار کنـد. البتـه در ایـن لایـه برای عملیاتی نظیر ارسال صوت و تصویر که سرعت مهمتر از دقت و خطا اســت سرویس‌های بـدون اتصالِ سریع و نامطمئن نیز فراهم شده است. در سرویس مطمئنی که در این لایه ارائه می‌شود، مکانیزمی اتخاذ شده است که فرستنده از رسیدن و یا عدم رسید صحیح بسته به مقصد باخبر شود. این لایه از یک طرف با لایۀ شبکه و از طرف دیگر با لایۀ کاربرد در ارتباط اسـت. داده‌هـای تحویلی به این لایه توسط برنامۀ کاربردی و بــا صـدا زدن توابـع سیسـتمی تعریـف شـده در "واسط برنامه‌های کاربردی" ارسال یا دریافت می‌شوند.

لایۀ چهارم از مدل TCP/IP: لایۀ کاربرد

 در این لایه بر اساس خدمات لایه‌های زیرین، سرویس سطح بالایی برای خلــق برنامـه‌های کـاربردی ویژه و پیچیده ارائه می‌شود. این خدمات در قالب ، پروتکل‌های استانداردی همانند موارد زیر به کــاربر ارائه می‌شود: شبیه سازی ترمینال، انتقال فایل یاFTP ، مدیریت پست الکترونیکی، خدمــات انتقـال صفحات ابرمتنی و دهها پروتکل کاربردی دیگر. درپایان این قسمت بایستی خاطر نشان کنیم که ارسال یک واحد اطلاعاتی از لایه چهارم پس از انجام پردازش‌های لازم در لایه‌های زیریــن بـه نحـو مناسـبی روی زیرشبکه تزریق شده و نهایتاً در ماشین مقصد، تحویل یک برنامه کاربردی خاص خواهد شد.

شبکه‌ی "کای":

ای

هر شنبه منتظر مطلبی در این مورد باشیدخنده

  • ۹۸/۰۵/۱۹
  • ایلیا رهبر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی