نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

چه بر سر CPU ها آمد؟

جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۴۰ ب.ظ

سلام، قراره در این سری مطالب، درباره تاریخچه سی پی یو ها همونطور که قول داده بودم، بهتون توضیحاتی ارائه بدم.

چرا روند پیشرفت اینتل را دنبال خواهیم کرد؟

اینتل بزرگ‌ترین شرکت ساخت پردازنده جهان است که در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس، گوردون مور (مبدع قانون مور) و اندرو گروو در کالیفرنیا تاسیس شد.

اینتل اولین چیپ تجاری ریزپردازنده را در سال ۱۹۷۱ معرفی کرد و از آن زمان تا کنون با نوآوری‌های خود، نقش به سزایی در رشد صنعت کامپیوتر ایفا کرده است و طی زمان طرح ها و معماری هایی برای سی پی یو ها ارائه داد که رفته رفته کار با کامپیوتر ها را آسان تر کرده و به همگانی شدن استفاده از کامپیوتر ها انجامید.

خلاصه داستان

چیز های سخت افزاری زیادی مثل مادر بورد و ... بودند که در ابتدا اینتل تولید می کرد (و البته حالا هم تولید می کند)، ولی سرنوشت بگونه ای رقم خورد که رفته رفته تمرکز این شرکت از روی ساخت حافظه ها و ... به ساخت پردازنده ها و توسعه آنها گرایش پیدا کرد.

در آن زمان کامپیوتر ها فضای زیادی را می گرفتند و به آزمایشگاه ها و دانشگاه ها و ... اختصاص پیدا می کردند. وقتی کاربران در خواست جدیدی از کامپیوتر داشتند، باید سیم کشی های آن را تغییر می دادند و در ساختار دستکاری می کردند، ولی اینتل، قادر به چند منظوره کردن یک ساختار واحد شد بگونه ای که کاربر هیچ نیازی به استفاده از چندین دستگاه مختلف برای انجام عملیات های مختلف، یا تغییر دادن ساختار دستگاه برای انجام عملیات های مختلف نداشته باشد. در این سری از مطالبمان هم می خواهیم از پیشرفت های سی پی یو بگوییم تا در نهایت بدانیم کامپیوتری که حالا با آن کار می کنیم، مدیون چیست.

آغاز داستان

اینتل از زمان تاسیس در سال ۱۹۶۸ همواره در تلاش بود تا استفاده از حافظه‌های نیمه رسانا را مقرون به صرفه و عملی کند. این هدف برای اینتل بسیار جاه طلبانه بود، چرا که در آن زمان حافظه‌های نیمه رسانا نسبت به حافظه‌های متداول، که از تکنولوژی هسته‌ی مغناطیسی استفاده می‌کردند، ۱۰۰ برابر گران‌تر بودند. اما بنیان‌گذاران اینتل فکر می‌کردند که مزایای حافظه‌ی سیلیکونی از جمله اندازه‌ی کوچکتر، عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر، بالاخره تولیدکنندگان را به استفاده از تکنولوژی جدید مجاب خواهد کرد.

*** در پرانتز:

مدار مجتمع یا IC یا چیپ به مجموعه ای از مدار ها گفته می شود که بر روی سطحی صاف سوار شده اند.

هر IC کارکردی مخصوص دارد و مجموعه ای از ورودی ها را پردازش و به مقادیر خروجی تبدیل می کند. 

کوچک کردن ابعاد این مدار ها که همراه با حفظ کار کرد باشد، از اقدامات مهم اینتل است.

انحراف اینتل بسمت ساخت پردازنده ها، در ابتدا آنجایی آغاز شد که یک شرکت ژاپنی درخواست ساخت 12 چیپ یا مدار مجتمع را از اینتل کرد که در ماشین حساب های سطح بالای این شرکت استفاده می شدند. در آن زمان، IC ها سفارشی بودند و کاربرد تک منظوره داشتند ولی یکی از مهندسان شرکت، پیشنهاد داد تا بجای این، یک چیپ طراحی کنند که بتواند عملکرد چندمنظوره مورد نیاز شرکت ژاپنی را برآورده کند. این طرح به مرحله اجرایی رسید و چیپ حاصل، دستورات خود را از یک حافظه نیمه رسانا دریافت می کرد.

مدیر بازاریابی اینتل در آن زمان می‌گوید:

ما در آن زمان به چیپ‌های چند منظوره به عنوان راهی برای فروش بیشتر حافظه‌هایمان نگاه می‌کردیم و اساس سرمایه‌گذاریمان بر روی این محصولات نیز برای همین منظور بود.

با وجود اینکه آن زمان اینتل حافظه های نیمه رسانایی که تولید می کرد را در اولویت می دید، و فکر می کرد گرایش بسمت ساخت چیپ های چند منظوره ممکن است او را از مسیر اصلی منحرف کند، ولی نمی دانست که این انحراف می تواند چه اتفاق بزرگ و خوبی باشد و سرآغاز ساخت چیزی باشد که امروز به آن مغز کامپیوتر گفته می شود. این نظام مندی ها، اینکه امروز می توانیم از هر نرم افزاری که می خواهیم در کامپیوترمان استفاده کنیم و از همین دستگاه کوچک برای برطرف کردن بسیاری از نیاز های خود استفاده کنیم، همگی مدیون اختراع پردازنده هاست، پردازنده هایی که سفارشی نبودند، بلکه رفته رفته استاندارد هایی برای آنها تعیین شد و همگانی شدند.

با ما همراه باشید تا ادامه سرگذشت سی پی یو ها بدست شرکت اینتل را برایتان به زبانی ساده و قابل فهم شرح بدهیم؛ بدرود!

 

  • ۹۸/۰۶/۰۱
  • علی قاسملوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی