نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

گروه کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک تهران (دوره اول)

نشریه‌ی الکترونیکی رایانا

این وبلاگ تحت مدیریت گروه و انجمن علمی کامپیوتر دبیرستان علامه حلی یک (دوره اول) است.

آخرین نظرات
  • ۱۳ مهر ۹۹، ۱۹:۱۲ - mmvg02 mm
    The Last
  • ۶ مهر ۹۹، ۱۰:۴۶ - فائزه
    ممنون

تفاوت های لینوکس و ویندوز در چیست؟

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۰۴ ب.ظ

لینوکس، واژه‌ای که برای برخی کاربران کاملا ناشناخته است و تنها تصوری که از آن دارند، یک ترمینال (پنجره‌ای شبیه داس در ویندوز) است که برای استفاده از آن ‌باید به دستورها و فرمان‌های مختلف تسلط داشت و برای برخی دیگر نیز محبوب‌ترین و کامل‌ترین سیستم‌عاملی است که تابه‌حال دیده‌اند!

شما نظرتان نسبت به سیستم‌عامل لینوکس چیست؟ فکر می‌کنید این سیستم‌عامل می‌تواند جایگزین مناسبی برای ویندوز باشد یا حتی همین حالا توانسته است به این موفقیت برسد و جایگزین ویندوز شود؟

linux windows تفاوت‌های سیستم‌عامل لینوکس با ویندوز چیست ؟

سیستم‌عامل لینوکس طی دهه‌های گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و این پیشرفت‌ها موجب شده‌است تا این سیستم‌عامل که زمانی فقط به‌عنوان یک سیستم‌عامل منبع‌باز شناخته می‌شد، اکنون به سیستم‌عاملی کاربردی و عمومی تبدیل شود.

اگر بخواهیم لینوکس و ویندوز را با هم مقایسه کنیم و بگوییم کدام سیستم‌عامل کاربردی‌تر است، مطمئنا به پاسخ قاطعی نخواهیم رسید؛ زیرا طرفداران هرکدام از اینها عامل‌ دلایل خاص و منطقی خودشان را برای حمایت از سیستم‌عامل محبوبشان دارند و درنهایت به این نتیجه می‌رسیم با توجه به فعالیتی که از سیستم‌عامل انتظار داریم و بادر نظر گرفتن امکانات موجود، یکی از این سیستم‌‌های عامل‌ را انتخاب کنیم. با این حال کاربرانی هستند که به‌طور کامل سیستم‌عامل ویندوز را کنار گذاشته و آنقدر به لینوکس دلبسته شده‌اند که به هیچ‌وجه آن را با ویندوز عوض نمی‌کنند.

کاربران دیگری هم هستند که بتازگی تصمیم گرفته‌اند به جمع لینوکسی‌ها بپیوندند و آنقدر از لینوکسی‌ها تعریف شنیده‌اند که قید تمام برنامه‌های ویندوز و محاسن آن را زده و برای تعویض سیستم‌عامل‌شان اقدام می‌کنند. حتی کاربران حرفه‌ای هم وقتی برای اولین بار نسخه‌های مختلف لینوکس را روی رایانه خود نصب می‌کنند، با تفاوت‌های چشمگیری مواجه می‌شوند که انتظارش را نداشته‌اند.

این تفاوت‌ها موجب می‌شود پس از چند روز مجددا به استفاده از ویندوز روی بیاورند یا مدت‌ها زمان می‌برد تا به‌طور کامل عادت‌های رفتاری خود با رایانه را برای استفاده از این سیستم‌عامل تغییر دهند.

ما به استعداد و مهارت شما در کار با رایانه و سیستم‌‌های عامل‌ مختلف شکی نداریم؛ اما هرقدر هم با استعداد باشید و در کار با ویندوز مهارت داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید که لینوکس، غیرمنتظره‌های بسیاری را در خود جای داده است!

  • ۹۳/۰۸/۲۵
  • متین محمودی

نظرات (۶)

  • آقای صالحه
  • خب حالا تفاوت ویندوز و لینوکس در چیست؟
    بهتره قبل بررسی، کمی به معرفی هم بپردازی، لینوکس یه سیستم‌عامل نیست،‌ بلکه هسته‌ (کرنل) یک سیستم‌عامله، صدها سیستم‌عامل هستن که از لینوکس استفاده میکنن! به عنوان مثال اندروید! خوبه که یکی در مورد خود سیستم‌عامل که اجزایی داره یه مطلبی بذاره، در مورد لینوکس هم چندتا پیشنهاد دارم که دنبالش برید، یکی متن‌باز (یعنی کد رو میشه دید و ویرایش کرد) و اینکه لینوکس بزرگترین پروژه جمعی دنیاست! (چون متن باز بوده جمعی شده) ، دیگری امنیتش هست که به همین دلیل روی اکثر سرور‌های جهان (‌و مثلا گوگل و فیس‌بوک و توییتر و ...) از لینوکس استفاده میکنن! یکی اینه که لینوکس همه جا هست، جز تو سرورها و دستکاپ و موبایل، ما لینوکس رو توی دستگاه‌های توکار میبینیم، مثلا گیرنده دیجیتالی تلویزیون شما شاید لینوکس باشه! یا ضبط‌های ماشین ها،‌ یا مثلا میدونم تو جنگنده‌های آمریکا از لینوکس استفاده میشه و ...!
    یکی از موضوع‌های جالب لینوکس اینه که انعطاف پذیره، شما میتونید دسکتاپتون رو به هر شکلی که دوست دارید درست کنید، رابط‌های گرافیکی متنوع هست و ...! یا مثلا جوری ازش استفاده میشه که به درد پردازش ابررایانه‌ها میخوره به طوری که ۹ تا از ۱۰ ابررایانه برتر از لینوکس استفاده میکنن!
    این ویدئو رو هم اگر ببینید خوبه!
    www.youtube.com/watch?v=yVpbFMhOAwE
    پاسخ:
    کم‌اند دانش آموزای راهنمایی‌ای که اطلاعات‌شون در حد شما باشه.
    اگه وقت و علاقه دارید می‌تونید نویسنده‌ی رایانا باشید و بچه‌ها رو از این جهل در بیارید!!
    اگر موافقید بگید تا نویسنده‌تون کنم.
  • مهدی امیری
  • تفاوت ویندوز و لینوکس در اینه که ویندوز خیلی بهتره :-)
  • محمد مهدی عباسی
  • کلا نفهمیدم چی نوشتی؟؟؟
    میشه یکی اینا رو ترجمه کنه لطفا؟؟
    از کجا کپ زدی؟؟؟
  • امیررضا حمزوی
  • البته سرعت ترمینال لینوکس اصلا قابل مقایسه با cmd نیست ! من خودم این اختلاف سرعت رو تو پردازش حس کردم !! (به خصوص در دستورات شبکه)

    @محمد مهدی عباسی
    فکر کن خودت یه مطلبی رو از یه سایتی میخونی و به نظرت جالب میاد و تصمیم میگیری اونو بذاری اینجا تا بقیه هم بخونن .این به نظرت مشکلی داره ؟؟؟

    بعدشم اگه نگاه میکردی می دیدی که آقای "متین محمودی" کلا 2 مطلب داخل رایانا گذاشتن و از اون دسته آدمایی نیستن که به خاطر عدد جلوی اسمشون توی نوار سمت چپ رایانا(تعداد مطالب) بخوان مطالب به درد نخور رو کپی کنن اینجا
     
    در ضمن اگه خودت نمی فهمی منظور ایشون چیه ، دلیل نمیشه که از جایی کپی شده باشه .
  • محمد عرفان شیخ جبلی
  • میشه از لینوکس  در کنار ویندوز هم استفاده کرد؟اگه میشه ، چجوری؟
    پاسخ:
    بله، در دنیای کامپیوتر تقریبا هیچ نشدی وجود ندارد.
    اگر قصدتان فقط امتحان کردن لینوکسه و دوست ندارید با ویندوزتان خداحافظی کنید، می توانید از نرم افزارهای VMWare یا VirtualBox استفاده کنید.
    و اگر نه پیشنهاد می کنم این مطلب را بخوانید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی